Geen wonder nie? Oor Belhar, Barmen en die “ordinary”

November 2, 2011 in Sonder kategorie

My jongste rubriek in die Kerkbode:

 

Voor die onlangse algemene sinode van die NG Kerk het baie dit onwaarskynlik geag dat daar besluit sou word “om die Belydenis van Belhar … deel van die NG kerk se belydenisgrondslag te maak”. Tog het dit gebeur.

 

Van die kant van die Verenigende Gereformeerde Kerk, wat onlangs Belhar se 25ste jaar as belydenis in eie kring herdenk het, was moderator Thias Kgatla se reaksie: “Ek is geskok, oorweldig en verras. God het ons verras.”

 

Dit herinner aan iets wat Karl Barth lank gelede geskryf het. In sy bespreking van of en hoe ons iets oor God kan weet, dink Barth terug aan die aanvaarding van die Barmen-verklaring deur ‘n deel van die Duitse kerk in die era van die Nazisme – ‘n protesgeskrif teen Christene se kapitulasie voor ‘n “nuwe messias”.

 

Gesien die magtige suigkrag van ‘n “nuwe god” en die mate waarin die kerk eeue lank vir haar Godskennis op ander bronne, naas die Bybelse getuienis oor Christus, staatgemaak het, was dit volgens Barth eintlik onmoontlik dat ‘n stem van weerstand sou opklink: “Dat dit kon gebeur, het sekerlik geesteshistoriese, teologiese en politieke agtergronde. Nogtans was dit onmoontlik en uiteindelik ‘n wonderwerk in die oë van dié wat dit van naby aanskou het. … Barmen … was … ‘n openbare verklaring van presies daardie wonderwerk wat teen alle verwagtings in weer met die kerk gebeur het.”

 

Wonderwerke? God wat ons verras? Wie glo nog daarin?

 

Kort ná Suid-Afrika se politieke oorgang verskyn An Ordinary Country deur Neville Alexander. Die einde van apartheid word dikwels ‘n wonderwerk genoem, skryf Alexander, maar dis naïef; die oorgang was onvermydelik: Met die val van die Sowjet-unie kon die ANC nie meer op Russiese steun staatmaak nie en is die wit regering nie meer deur die Weste as bolwerk teen die kommunisme ondersteun nie. Nóg die ANC, nóg die Nasionale Party kon bekostig om aan te hou veg. Dis geen wonder dat ‘n skikking bereik is nie.

 

Oud-vryheidsvegters wat ‘n “roemryke oorwinning” oor apartheid gedenk, en oud-nasionaliste wat in hul “vrywillige prysgawe van mag” roem, vererg hulle oor ‘n ontleding soos dié van Alexander (self ‘n strydros teen apartheid). Ook baie Christene voel ongemaklik daarmee. Was The Church Struggle in South Africa (die titel van ‘n boek deur John de Gruchy) dan irrelevant? Het kerkleiers soos Desmond Tutu en Allan Boesak nie tot bevryding bygedra nie? Maak laasgenoemde ‘n fout as hy in The Tenderness of Conscience protesteer teen die miskenning van geloof se rol in die vryheidstryd? Word Goddelike ingrepe dan onmoontlik geag?

 

Barth, daarenteen, het nie verklaarbaarheid en wonderbaarlikheid teen mekaar afgespeel nie. Hy erken die “geesteshistoriese, teologiese en politieke agtergronde”, maar ook die “wonderwerk”. Die oortuiging dat God in en deur die “ordinary” aan die werk is, kan nooit as wetenskaplike verklaring kwalifiseer nie, maar wetenskaplike verklarings sluit dit ook nie uit nie. Merkwaardige gebeurtenisse vind plaas, maar wanneer God se wil daardeur geskied, herken gelowiges daarin wat Johannes semeia en terata noem – tekens en dade waarvan gelowiges weier om te sê: “Geen wonder nie.”

 

* Stuur ‘n e-pos met die woord “Ja” in die onderwerpveld na dinknet@litnet.co.za om oor nuwe inskrywings op hierdie blog ingelig te word.

Voor die onlangse algemene sinode van die NG Kerk het baie dit onwaarskynlik geag dat daar besluit sou word “om die Belydenis van Belhar … deel van die NG kerk se belydenisgrondslag te maak”. Tog het dit gebeur.

 

Van die kant van die Verenigende Gereformeerde Kerk, wat onlangs Belhar se 25ste jaar as belydenis in eie kring herdenk het, was moderator Thias Kgatla se reaksie: “Ek is geskok, oorweldig en verras. God het ons verras.”

 

Dit herinner aan iets wat Karl Barth lank gelede geskryf het. In sy bespreking van of en hoe ons iets oor God kan weet, dink Barth terug aan die aanvaarding van die Barmen-verklaring deur ? deel van die Duitse kerk in die era van die Nazisme – ? protesgeskrif teen Christene se kapitulasie voor ? “nuwe messias”.

 

Gesien die magtige suigkrag van ? “nuwe god” en die mate waarin die kerk eeue lank vir haar Godskennis op ander bronne, naas die Bybelse getuienis oor Christus, staatgemaak het, was dit volgens Barth eintlik onmoontlik dat ? stem van weerstand sou opklink: “Dat dit kon gebeur, het sekerlik geesteshistoriese, teologiese en politieke agtergronde. Nogtans was dit onmoontlik en uiteindelik ? wonderwerk in die oë van dié wat dit van naby aanskou het. … Barmen … was … ? openbare verklaring van presies daardie wonderwerk wat teen alle verwagtings in weer met die kerk gebeur het.”

 

Wonderwerke? God wat ons verras? Wie glo nog daarin?

 

Kort ná Suid-Afrika se politieke oorgang verskyn An Ordinary Country deur Neville Alexander. Die einde van apartheid word dikwels ? wonderwerk genoem, skryf Alexander, maar dis naïef; die oorgang was onvermydelik: Met die val van die Sowjet-unie kon die ANC nie meer op Russiese steun staatmaak nie en is die wit regering nie meer deur die Weste as bolwerk teen die kommunisme ondersteun nie. Nóg die ANC, nóg die Nasionale Party kon bekostig om aan te hou veg. Dis geen wonder dat ? skikking bereik is nie.

 

Oud-vryheidsvegters wat ? “roemryke oorwinning” oor apartheid gedenk, en oud-nasionaliste wat in hul “vrywillige prysgawe van mag” roem, vererg hulle oor ? ontleding soos dié van Alexander (self ? strydros teen apartheid). Ook baie Christene voel ongemaklik daarmee. Was The Church Struggle in South Africa (die titel van ? boek deur John de Gruchy) dan irrelevant? Het kerkleiers soos Desmond Tutu en Allan Boesak nie tot bevryding bygedra nie? Maak laasgenoemde ? fout as hy in The Tenderness of Conscience protesteer teen die miskenning van geloof se rol in die vryheidstryd? Word Goddelike ingrepe dan onmoontlik geag?

 

Barth, daarenteen, het nie verklaarbaarheid en wonderbaarlikheid teen mekaar afgespeel nie. Hy erken die “geesteshistoriese, teologiese en politieke agtergronde”, maar ook die “wonderwerk”. Die oortuiging dat God in en deur die “ordinary” aan die werk is, kan nooit as wetenskaplike verklaring kwalifiseer nie, maar wetenskaplike verklarings sluit dit ook nie uit nie. Merkwaardige gebeurtenisse vind plaas, maar wanneer God se wil daardeur geskied, herken gelowiges daarin wat Johannes semeia en terata noem – tekens en dade waarvan gelowiges weier om te sê: “Geen wonder nie.”

4 antwoorde op Geen wonder nie? Oor Belhar, Barmen en die “ordinary”

  1. lora2me het gesê op November 2, 2011

    “Wonder” het baie betekenisse vir verskillende mense. Almal word ook nie ewe maklik verras nie. Wat is dit met ons mense? Glo ons nie meer in verandering wat soos ‘n vakansie kan wees nie? Nuwe dinge, nuwe energie.

  2. Daar gee jy nou nog ‘n soort definisie van “wonders”: nuwe dinge wat ons ‘n vakansie gee. Mooi!

  3. zhchoo het gesê op November 3, 2011

    ==== http://www.sipostyle.com====
    Wholesale with discount jersey, High quality T-shirts,ED hardy t-shirts,ED Hardy hoodies,ED hardy shoes,ED hardy Jeans,Evisu shoes,GUCCI shoes,LV Handbag,Chanel Handbag
    DG,JUICY,Lv,Gucci,Coach Hand-bag price is $30
    Polo,Locaste,Levis,EdHardy,Bape,Christan Audigier AF,COOGI Tshirt price is $12
    Handbags ( Coach Lv fendi D&G) $30
    T-shirts (polo, ed hardy,) $13.88
    Lacoste T-shirt $12
    Jean (True Religion, ed hardy, coogi )$29
    Sunglasses ( Oakey, coach, Gucci, Armaini) $9
    New era cap $9.88
    Bikini (Ed hardy, polo) $15
    free shipping

  4. zhchoo het gesê op November 3, 2011

    ==== http://www.sipostyle.com====
    Wholesale with discount jersey, High quality T-shirts,ED hardy t-shirts,ED Hardy hoodies,ED hardy shoes,ED hardy Jeans,Evisu shoes,GUCCI shoes,LV Handbag,Chanel Handbag
    DG,JUICY,Lv,Gucci,Coach Hand-bag price is $30
    Polo,Locaste,Levis,EdHardy,Bape,Christan Audigier AF,COOGI Tshirt price is $12
    Handbags ( Coach Lv fendi D&G) $30
    T-shirts (polo, ed hardy,) $13.88
    Lacoste T-shirt $12
    Jean (True Religion, ed hardy, coogi )$29
    Sunglasses ( Oakey, coach, Gucci, Armaini) $9
    New era cap $9.88
    Bikini (Ed hardy, polo) $15
    free shipping

Laat 'n Antwoord

Jou e-posadres sal nie gepubliseer word nie. Vereiste velde word aangedui as *.